Transporeon – pigułka wiedzy
Pracując w branży transportowej od dobrych kilku lat, nadal zauważam, że wiele osób nie końca orientuje się czym jest platforma Transporeon, do czego służy oraz jak z niej korzystać. Ten artykuł pomoże Wam zrozumieć sens korzystania z Transporeona oraz wyjaśni najważniejsze kwestie z tym związane.
Kilka słów o rejestracji
Aby w ogóle rozpocząć swoją przygodę z Transporeonem, należy zarejestrować firmę poprzez stronę rejestracyjną. Do przejścia jest 6 kroków, od podania danych firmy, poprzez akceptację umowy, aż do zawarcia umowy. Platforma jest płatna, nie zawiera jednak żadnego stałego abonamentu. Opłaty zależą od tego, z jakimi klientami tam pracujemy. Mając konto jako przewoźnik, możemy zacząć kolejne działania.
Założyłem konto na Transporonie – i co dalej?
Tutaj najczęściej pojawia się problem i ujawnia się w pewnym stopniu niewiedza odnośnie korzystania
z platformy. Przeszukałam sporo forów internetowych oraz stron, jednak nigdzie nie znalazłam pełnej informacji jak tak naprawdę korzystać z platformy Transporeon.
Dlatego też postanowiłam opisać to tutaj, aby każdy mógł świadomie skorzystać z tej wiedzy i umiejętnie ją wykorzystać.
Bez klienta ani rusz!
Transporeon to platforma łącząca bezpośrednio przewoźnika z załadowcą (klientem). Aby móc cokolwiek na niej działać, musi zaprosić nas konkretny klient. Skąd wziąć takie zaproszenie? Jest to długi proces handlowy, polegający na:
- pozyskaniu wiedzy, jacy klienci w ogóle korzystają z Transporeona – nie jest to wiedza ogólnodostępna, jest to raczej wiedza wynikająca z doświadczeń handlowych;
- kiedy już wiemy, najczęściej mamy dwie drogi – albo zrobienie wyceny ad hoc, którą zleci nam klient, albo oczekiwanie na zaproszenie do udziału w przetargu rocznym;
- jeśli klient zaaprobuje nasze ceny i zechce nawiązać z nami kontakt, wówczas podpina nas pod swoje ładunki na platformie Transporeon.
Główne czynności, które można wykonać na Transporeonie
Platforma Transporeon ma 3 główne funkcje, z których korzystają spedytorzy w codziennej pracy. Głównym celem firm przewozowo-spedycyjnych jest podpięcie jak największej ilości dobrych, wypłacalnych klientów. Dzięki temu firma transportowa ma dostęp do dużej ilości ładunków z tzw. „pierwszej ręki” czyli od bezpośredniego klienta.
Do najważniejszych czynności możemy zaliczyć:
- pobieranie ładunków alokacyjnych (pochodzących z wygranych przetargów) – jeśli podczas przetargu uda się nam wygrać jakieś linie u klienta, wówczas klient wrzuca je w Transporeon i czeka na nasze przyjęcie (najczęściej ok. 1h). Jeśli mamy możliwości transportowe – przyjmujemy transport do realizacji w ustalonej w przetargu cenie.
- kwotowanie ładunków SPOT – ładunki spotowe to takie, które klient wrzuca najczęściej na już (dziś/jutro). Wówczas spedytor podaje cenę frachtu, a klient wybiera spośród wszystkich ofert, które mu wpłynęły (także od innych firm transportowych), tę która jest dla niego najbardziej odpowiednia (najczęściej decyduje cena lub jakość czyli wybierany jest konkretny przewoźnik)- przypomina to trochę licytację.
- awizowanie okienek na załadunki i rozładunki
Transporeon – dla kogo?
Moim zdaniem platforma Transporeon nie jest dla każdego. Dlaczego? Ponieważ klienci, którzy z niej korzystają, to najczęściej bardzo duże firmy produkcyjne, a co za tym idzie, mające bardzo duże wymagania co do swoich bezpośrednich podwykonawców. W związku z tym, firma transportowa, która chciałaby pracować bezpośrednio z klientem powinna:
- mieć odpowiednio dużą flotę pojazdów własnych, która zaspokoi potrzeby klienta pod kątem wolumenu
- mieć odpowiednie certyfikaty (ISO, BDO itp) oraz polisę OCP na duże wartości pieniężne
- mieć odpowiednie zaplecze kadrowe – dobrze wykwalikowanych spedytorów, handlowców i pracowników działu finansowego
- mieć odpowiednie zaplecze finasowe, gdyż duże koncerny mają często badzo długie terminy płatności (np 120 dni płatne na koniec miesiąca)
- mieć świadomość kosztów jakie generuje aktywne korzystanie z platformy
Słowem podsumowania
Transporeon to świetne narzędzie do bezpośredniej współpracy firm transportowych i produkcyjnych. Skraca ścieżkę komunikacyjną, daje pole do rozwoju biznesu. Należy jednak pamiętać, ze korzystanie z niej przez przewoźnika opiera się na dużej odpowiedzialności. Podpisując umowy z klientami, przewoźnicy zobowiązują się do podstawiania określonej liczby aut, na określonych trasach, w określonych stawkach. Nie ma tu odstępstw, linie produkcyjne nie mogą czekać w nieskończoność na towar, a magazyny musza zachowywać odpowiednią płynność. Dlatego też terminowość w podstawianiu aut, zapewnienie profesjonalnego serwisu oraz jakość we współpracy jest obowiązkowa i nie ma od niej odstępstw.
Mam nadzieję, że ten artykuł rozwiał przynajmniej część Waszych wątpliwości i pytań związanych z platformą Transporeon.