Dla kierowcy,  Dla spedytora

e-TOLL – najważniejsze informacje

Od pierwszej połowy czerwca 2021 r. rusza nowy system elektronicznego poboru opłat za poruszanie się po płatnych drogach w Polsce (tu znajdziesz listę płatnych odcinków). System e- TOLL, bo o nim mowa, ma zastąpić dotychczasowy viaTOLL. W maju ruszyła strona internetowa systemu, za pośrednictwem której można dokonywać rejestracji online. Natomiast już w czerwcu rozpocznie się pobór opłat w nowym systemie. W artykule znajdziecie najważniejsze informacje o systemie e-TOLL.

Dlaczego dokonano zmiany systemu?

System e-TOLL jest nowocześniejszym systemem niż dotychczasowy viaTOLL. e-TOLL opiera się na technologi wyznaczania pozycji użytkownika przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramownic. Jednak wraz z wdrożeniem nowego systemu, czekają nas nowe obowiązki. Jakie?

Źródło: www.etoll.gov.pl

OBU, ZSL czy Aplikacja e-TOLL?

Zanim przejdziemy do urządzeń, zacznijmy od procesu rejestracji. Jest on obowiązkowy dla wszystkich którzy chcą poruszać się po drogach płatnych pojazdami o DMC powyżej 3,5 tony. Można to zrobić na trzy sposoby:

  • online poprzez stronę www.etoll.gov.pl – tutaj należy założyć Internetowe Konto Klienta poprzez Profil Zaufany
  • osobiście w Miejscu Obsługi Klienta
  • poprzez operatora kart flotowych

Następnym krokiem po rejestracji, jest podjęcie decyzji z jakiego urządzenia będziemy korzystać, w celu naliczania opłat za przejazd po płatnych drogach. Do wyboru mamy 3 opcje:

  • OBU – czyli urządzenie pokładowe, które przesyła dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL. Urządzenie można kupić na własność, wynająć za kaucją. Listę operatorów, u których można nabyć urządzenie, znajdziecie tu.
  • ZSL – czyli zewnętrzny system lokalizacyjny to kolejny sposób, z którego można skorzystać. Należy skontaktować się ze swoim operatorem usług lokalizacyjnych, w celu uruchomienia dodatkowej usługi e-TOLL. Nie każdy lokalizator Gps zamontowany w aucie będzie obsługiwał usługę e-TOLL. Wówczas lepiej zaopatrzyć się w OBU lub wymienić urządzenie na inne. Zarówno OBU jak i ZSL należy przypisać do pojazdu w Internetowym Koncie Klienta.
  • Aplikacja e-TOLL – jest to alternatywa dla osób, które nie mają urządzenia OBU lub ZSL. Aplikacja jest darmowa, można pobrać ją np. ze sklepu Google. Minusem jest konieczność pamiętania o uruchomieniu jej przed przejazdem płatną drogą. Aplikacja służyć będzie również zgłaszaniu przejazdów SENT.

Ile to kosztuje?

Zacznijmy od tego, że mamy do wyboru dwa sposoby na rozliczanie się za opłaty drogowe.

  • system przedpłaty – tutaj możemy doładować nasze konto albo poprzez Internetowe Konto Klienta, albo osobiście w Miejscu Obsługi Klienta. Można to zrobić zarówno przelewem bankowym, jak i kartą płatniczą czy flotową. Opłaty naliczane za przejazd automatycznie pomniejszają stan środków na koncie rozliczeniowym użytkownika.
  • system post-pay – tutaj mamy do czynienia z opłatą odroczoną. Po przejeździe auta otrzymujemy notę obciążeniową, którą należy uregulować w ciągu 14 dni od otrzymania. Można to zrobić zarówno online poprzez IKK lub osobiście w MOK. Jednak, aby móc się z ten sposób rozliczać, należy wnieść zabezpieczenie (w formie pieniężnej, gwarancji bankowej lub poręczenia).

Stawki za przejazd w systemie e-TOLL

Wysokość stawek różni się w zależności od rodzaju auta, klasy emisji spalin oraz rodzaju drogi. Jeśli chcecie obliczyć, ile wyniesie Was przejazd po danej drodze, możecie skorzystać z kalkulatora. Poniżej możecie zobaczyć jak to wygląda dla konkretnych parametrów.

Źródło: www.etoll.gov.pl
Źródło: www.etoll.gov.pl

Pozostało już niewiele czasu na zapoznanie się z systemem oraz przygotowanie swojej floty pod kątem odpowiednich urządzeń do poboru opłat. Warto znać możliwości, bo to z pewnością ułatwi nam wybór najbardziej odpowiedni dla nas i naszej firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *